Rekrutteringsplan

Klubben har fem primære rekrutteringsarenaer. Dette er gutter og jenter som:

1.       Er eksisterende og fremtidige elever på skolen i Alversund, Knarvik, Leknes og Seim.
2.       Er ferdige i barnefotballen i de overnevnte skolekretsene
3.       Spiller i ungdomsfotballen og ønsker et alternativ til andre klubber i nærområdet.
4.       Kan komme inn å styrke våre A-lag.
5.       Har en lokal tilhørighet og ønsker å delta i et breddetilbud i seniorfotballen.

 Utover dette kan det planlegges og gjennomføres andre alternative rekrutteringstiltak slik som for eksempel:

·         klubbdag
·         Venneturnering
·         Kontakte klubb angående spillere på lag som går i oppløsning, eller ikke har egnet lag å spille på.
·         Tilbud om hospitering til spesifikke spillere (ungdoms- og seniorfotball)
·         Jentedag

 Barnefotballutvalget skal arbeide for å ivareta og utvikle tilbudet som gis i barnefotballen. Sentralt står rekruttering av frivillige, oppstartsåret og NBKs sportsplan. Det er barnefotballutvalget som har det overordnede ansvaret for all rekruttering i barnefotballen.
Det er sportslig leder i NBK som har det overordnede ansvaret for all rekruttering i NBK i ungdoms- og seniorfotballen.  

 

1.0 Rekruttering av spillere

NFF har et mål om «flest mulig, lengst mulig og best mulig». Rekruttering er en helt sentral del i arbeidet mot å nå dette målet. Videre beskriver vi hvordan vårt rekrutteringsarbeid ser ut på ulike nivå i klubben.

1.1.0 Eksisterende og fremtidige elever på Alversund, Leknes, Seim og Knarvik skole.

Nordhordland Ballklubb (NBK), i samarbeid med de lokale idrettslagene Alvidra, Knarvik og Seim, har et stort geografisk nedslagsfelt. Vi ønsker å rekruttere lokale spillere tidlig. Dette arbeidet gjøres av barnefotballutvalget. Det året et kull begynner på skolen, skal det startes opp et fotballtilbud.

1.1.2 Gjennomføring av rekruttering – Velkommen til barnefotballen

I løpet av fire uker etter skolestart inviterer barnefotballutvalget til en åpen trening for alle elever i 1. klasse. Her får foreldre og barn muligheten til å bli kjent med fasiliteter på Knarvik stadion, samt et møte med NBK, Alvidra, Knarvik og Seim. I forkant av oppstartsdagen ønsker vi å ha kontroll på aktuelle trenere og ressurspersoner for de ulike lagene, slik at disse kan presenteres her. Barnefotballutvalget skal ta kontakt med de lokale skolekretsene (Alversund, Knarvik, Leknes og Seim) med ønske om å delta på første foreldremøte på skolen for førsteklassingene. Her skal det informeres om oppstartdagen og fotballtilbudet vårt.

Selve gjennomføringen av oppstartsdagen er delt i tre ulike deler:

1.       Velkomst
2.       Fotballtrening
3.       Foreldremøte
4.       Prøving av klær og utstyr

 

Velkomst:

Barnefotballutvalget ønsker spillere og foresatte velkommen. Kort presentasjon, fordeler foresatte i de ulike idrettslagene og klargjør spillerne til fotballtrening.

Fotballtrening:

Nordhordland BK organiserer en fotballtrening for barna. Målet med dette er å skape en god fotballopplevelse for barna som gir mersmak. Her deles barna i ulike grupper, hvor de møter andre barn. Trygghet, trivsel og gode fotballopplevelser er hovedmålet for treningen. Samtidig vil dette frigjøre foreldre og trenerteam til å delta på foreldremøte i de ulike idrettslagene.

Foreldremøte:

Etter hvert som barna er i gang med fotballtreningen, inviteres foreldrene til et foreldre/informasjonsmøte i sitt lokale idrettslag. Det er idrettslagene Alvidra, Knarvik og Seim som står for disse. Her får en informasjon om veien videre i NBK Alvidra, NBK Knarvik og NBK Seim, samt mulighet til å stille eventuelle spørsmål.

Prøving av klær og utstyr:

I forkant og ettertid av trening og foreldremøte, har en mulighet til å prøve treningsklær og diverse utstyr en trenger i fotballen. Vi veileder dere gjerne i valg av for eksempel valg av fotballsko.

Oppstart av trening i moderlaget:

Vi ønsker at lagene skal starte med egne treninger i egen skolekrets den påfølgende uken fra oppstartsdagen.

1.2 Er ferdige i barnefotballen i skolekretsene Alversund, Knarvik, Leknes og Seim

Det året spillerne går fra barne- til ungdomsfotballen, altså året de fyller 13 år, rekrutteres spillerne inn til NBK. Dette er spillere som tidligere har representert sitt lokale idrettslag, men nå samles i NBK.

 1.2.1 Gjennomføring av rekruttering – Inn i ungdomsfotballen

Etter sesongslutt det året spillerne fyller 12 år, starter forberedelsene til ungdomsfotballen. Vi gjennomfører en overnattingssamling i Nordhordlandshallen for alle guttene og jentene. Overnattingssamlingen består primært av fire deler: Fotballtrening, foreldremøte, dugnad og «turnering». NBK stiller med program for helgen, og gjennomfører i samarbeid med trenerteam og foreldregruppe. Det er de «nåværende» trenerteamene som skal bidra inn mot «turneringen».

 Fotballtrening:
Nordhordland BK stiller med representanter som leder en fotballtrening for spillerne. Dette er hovedsakelig spillere fra klubbens senior- og juniorlag, men kan også være andre representanter. Trenerteam (lagleder) melder inn i forkant hvor mange spillere som deltar fra «sitt» lag.

Foreldremøte:
Samtidig som spillerne trener, gjennomføres det et foreldremøte for de foresatte. Dette er todelt, og starter med et fellesmøte for foresatte fra både gutte- og jentesiden. Her stiller representanter fra klubben, og forteller litt om NBK som klubb. Her kommer det også litt praktisk informasjon, og foresatte får muligheten til å komme med eventuelle spørsmål.

Etter dette, samler en foresatte fra gutte- og jentelaget hver for seg. Her presenteres trenerteam om disse er fastsatt. Dersom det er mangler eller trenerteam ikke er på plass, vil dette være en viktig del av møte. Normalt sett presenterer trenerteamet sine planer for det kommende året, og foresatte vil få ett innblikk i hva som er tenkt. Dette vil også være en viktig mulighet for foresatte til å påvirke den kommende aktiviteten.

Dugnad:
NBK handler inn mat/frukt til deltakerne, men det er foreldregruppen på dugnad som må tilberede og servere maten. Det er fasiliteter til å ordne dette i Nordhordlandshallen.

I forbindelse med overnatting, er det nødvending at noen foreldre deltar på overnattingen. Både for å gi spillere/foresatte en trygghetsperson, men også av sikkerhetsgrunner. Gjennom hele natten skal det alltid være minst en våken nattevakt som skal være tilgjengelig. Dette ordnes av foreldregruppen/lagleder. I tilfelle brann eller andre nødstilfeller, må dugnadspersonell/lagleder stille med navneliste på alle som skal overnatte, samt kontaktinformasjon til foresatte. Sistnevnte kan en også finne i Spond.

«Turnering»:
Etter foreldremøte arrangerer trenerteam + foreldre «turnering» for spillerne. Det er ikke nødvendig med et turneringsoppsett hvor en fører resultat, men at en organiserer kamper utover kvelden. Om kampene spiller med miks-lag, eller om guttene og jentene spilles hver for seg, blir opp til trenerteamene å bestemme. Her kan det være smart å snakke med spillerne i forkant, gjerne individuelt. Det er leit om en spiller velger å ikke delta som følge av miks-lag.

 

1.3 Spillere i ungdomsfotballen og ønsker et alternativ til andre klubber i nærområdet.

NBK rekrutterer ikke aktivt spillere til egne ungdomslag. Rekruttering til eksisterende kull vil primært skje ved at spiller selv tar kontakt for å prøve seg i NBK. Alle som ønsker, skal i utgangspunktet få lov til å prøve seg og alle som ønsker skal i utgangspunktet få lov til å spille i Nordhordland Ballklubb.
Spillere som ikke har spilt fotball i annen klubb tidligere skal kunne starte opp fortløpende.
For spillere som kommer fra andre klubber er det viktig å opprette en dialog klubbene imellom, og se på hvilke muligheter en har i hver enkelt situasjon. Primært ønsker vi at spillerne skal fullføre sesongen i sin eksisterende klubb før en eventuell overgang, men unntak kan gjøres hvis det ikke vil gå utover det sportslige tilbudet til andre spillere i klubben han eller hun kommer fra.

For spillere som ønsker ekstra trening, kan det være aktuelt å lage hospiteringsordninger med nåværende klubb. I tillegg kan deltakelse på NBK-akademiet være et alternativ her. NBK-akademiet kan du lese mer om på våre hjemmesider. Mer om NBK-akademiet finner du på våre hjemmesider:
https://www.nbksport.no/portal/arego/club/299/news/9437561

 

1.4 Spillere som kan komme inn og styrke våre satsningslag

Nordhordland BK ønsker å være flaggskipet i vår region. I tillegg til å være den største klubben, har vi også høyeste rangerte lag på både herre- og damesiden. Vi ønsker at de fremste spillerne som bor i Knarvik og omegn, samt spillere med tilhørighet i Alver kommune, skal spille fotball i NBK.

Rekruttering til våre A-lag skjer ved at vi kontakter spillerens nåværende klubb om at vi ønsker å opprette en dialog med spilleren. For spillere som kan gå rett inn å styrke vårt A-lag, vil det være ønskelig å få på plass en overgang. For spillere som på sikt kan være med å styrke våre A-lag, vil det være naturlig å opprette en dialog med nåværende klubb om en hospiteringsordning, hvor spilleren får lov å trene på et høyere nivå enn en gjør i egen hverdag. Dette for å gi spilleren referanser fra et høyere nivå, men også for å ta ansvar for spillerutviklingen i regionen. Klubbene holder en dialog med tanke på en eventuell overgang.

Sportslig leder, sammen med trenerteamet på A-laget er ansvarlig for dialog med klubber og spillere.

 

1.5 Åpne treninger

I løpet av året skal det arrangeres minimum to (2) åpne treninger i løpet av året i barnefotballen. En i løpet av mars måned og en i løpet av august/september. Målet med dette er å nå flere mulige spillere med et fotballtilbud. I forkant bør det informeres om dette i sosiale medier, på skolen, og andre arenaer hvor en kan «treffe» flest mulig.  

I ungdomsfotballen er det også aktuelt med åpne dager, men her vektlegger vi i større grad med å arbeide for å hindre frafall, og re-rekruttere spillere som faller fra. Arrangeres det åpne dager i ungdomsfotballen bør også disse reklameres for på tilsvarende måte som i barnefotballen.

 

2.0 Rekruttering og utvikling av trenere og andre frivillige

Klubben ønsker å rekruttere mennesker som vil bidra i klubben, Klubben er som nevnt bygd opp på frivillighet og er avhengig av å få inn dedikerte og engasjerte ressurspersoner som vil bidra. Derfor tilbyr NBK kursing og oppfølging til trenerne i klubben, både i barne-, ungdoms- og seniorfotballen.

 

2.1 Rekruttering av trenere

Rekruttering av trenere i oppstartsåret står beskrevet over i punkt 1.1. Utover dette vil trenere hovedsakelig komme inn som følge av en av to årsaker. Enten fordi det er behov for ekstra ressurser rundt laget, eller fordi det kommer nye frivillige til som ønsker å bidra. Rekruttering som følge av mangel på ressurser rundt laget skjer som regel internt, hvor foreldrene må stille opp. Dette skjer ved at det kommuniseres ut at det er behov for ekstra ressurser, eller gjennom foreldremøte. Når det skal rekrutteres utover foresatte, er det hovedsakelig to typer vi forsøker å rekruttere til våre trenerteam.

 Ungdomstrenere:

Hvert år etter endt sesong, og før kurssesongen, går det en melding ut til våre ungdoms- og seniorlag (14+) om at vi søker trenere til våre barne- og ungdomslag. Dersom det er noen her som ønsker å bidra, vil disse kalles inn til samtale for hva som kan være aktuelt for dem å bidra med. Vi tilbyr trenerkurs til alle som bidrar på treningsfeltet, og for rette kandidater vil det også være aktuelt med honorar. Dette kommer an på alder, bidrag og kompetanse.

 

2.2 Rekruttering av frivillige

Som tidligere nevnt er vi helt avhengige av frivillig innsats for at den daglige driften av NBK skal gå rundt. Klubben kontakter årlig tidligere trenere, frivillige eller andre personer vi tror kan være aktuelle for å bidra i klubben utover egne barn. Hvor ofte en kontakter denne type ressurser kommer an på situasjonen deres. Noen kontaktes årlig, andre kvartalsvis. Det kan også være at denne typen ressurser kommer flyttende inn i vårt lokalmiljø eller utvikler seg til å bli en ressurs.

Trenere, lagledere og andre personer som bidrar i klubben bør også være oppmerksom på personer som kan være aktuelle for å bidra i klubben, utover det å være spiller, foresatt, eller annet. Eksempler på hvem dette kan være er nåværende spillere, venner/bekjente eller noen en bare mistenker kan være interessert. 

Når det gjelder rekruttering av frivillige skiller vi hovedsakelig mellom to typer, klubb- og lagsroller.

 

Klubbroller

Barnefotballutvalg: I barnefotballutvalget sitter det to representanter fra NBK, samt to representanter fra hvert moderlag. Det er styrene i de ulike idrettslagene som sørger for å fylle disse rollene.
Utover dette skal barnefotballutvalget sammen med fotballgruppene i moderlagene, sørge for å fylle følgende roller:

-          Hospiteringsansvarlig

-          Aktivitetsansvarlig

-          Fair Play-ansvarlig

-          Spond-ansvarlig

-          FIKS-ansvarlig

-          Politiattest-ansvarlig

I ungdomsfotballen er det styret, sammen med administrasjonen som innehar eller rekrutterer personer til disse rollene.

Lagsroller

I tillegg til lagets trenere, er det noen roller vi ønsker skal være på plass i støtteapparatet rundt laget. Dette kan være en eller flere personer, men som skal støtte oppunder frivilligheten og det gode arbeidet som gjøres av våre medlemmer. I barnefotballen er det barnefotballutvalget og fotballgruppene som sørger for at disse rollene er besatt, mens det er administrasjonen i NBK som følger opp ungdom- og seniorfotballen.
Vi ønsker at støtteapparatet rundt lagene våre består av minimum en:

-          Lagleder
-          Dugnadsansvarlig
-          Sosialansvarlig

2.3 Trener- og lederutvikling

NBK ønsker å sette sammen trenerteam med en bred kompetanse. Det viktigste er ikke nødvendigvis ens nåværende fotballkunnskaper, men vilje til å utvikle seg som trener og person. Vi tror at en god plan for hvordan vi ønsker å følge opp og utvikle våre trenere og frivillige er viktig for at de skal oppleve mestring i hverdagen, finne glede i arbeidet, og derfor holde motivasjonen oppe. I NBK har vi følgende tiltak for å utvikle våre trenere:

 

Trenerforum
NBK skal arrangere fire trenerforumer i året. Tre av disse skal omhandle sport, mens det fjerde er en verdisamling. Dette er en viktig møteplass for trenere i klubben hvor en skal skape relasjoner, diskusjoner og erfaringsutvekslinger. De forumene som omhandler sport, vil ha både en teoretisk og praktisk del.

Barnefotballkveld
Det er fotballkretsen som arrangerer barnefotballkveld hos klubbene. Kurset handler om verdigrunnlag, tilrettelegging og god fotballaktivitet. NFF skriver på egne sider at dette kurset er «en forutsetning for alle klubber som ønsker å være gode på barnefotball».

Barnefotballutvalget har ansvaret for å kommunisere med kretsen angående arrangering av barnefotballkveld.  

Grasrottrenerkurs (C-Lisens)
Det er ønskelig at minst en av trenerne skal ha gjennomført NFF Grasrottrenerkurset (C-lisens), eller være i gang med dette. NBK tilbyr og finansierer Grasrottrenerkurs for alle trenere i ungdoms- og seniorfotballen, eller andre som ønsker å bidra på treningsfeltet i klubben. Trenere i barnefotballen får dekket kursavgift gjennom moderlagene NBK Alvidra, NBK Knarvik og NBK Seim.
Alle som ønsker å ta høyere fotball utdanning må starte med Grasrottrener kurset (C-lisens).

Grasrottrenerkurset er delt opp i fire deler, hvor ett delkurs går over to dager, pluss en E-læringsmodul.
NBK holder kursene selv. Hele grasrottrenerkurset går hos oss over 8 dager, fordelt på 4 ulike helger med en varighet på ca. 60 timer. En kan melde seg på ett og ett delkurs.

Grasrottrenerkurset er bygd opp slik og:
                Del 1: Barnefotball kurset (6-8 år)
                Del 2: Barnefotball (9-10 år)
                Del 3: Mot ungdom (11-12 år)
                Del 4: Ungdom (13-19)

Trenerveiledning
I NBK ønsker vi å sette fokus på trenerveiledning. Klubben har egne trenerveiledere som skal bidra på treningsfeltet. Vi tror at gjennom å møte og veilede trenerne på feltet er en av de viktigste utviklingsarenaene vi har for våre trenere. Vi ønsker derfor at alle lag skal få besøk av trenerveileder med hvert halvår. Trenerveileder kommer på feltet 2-4 økter over en kortere periode, før det blir et litt lengre avbrekk.

UEFA B-lisens
UEFA B–lisens har som mål å øke kompetansenivået blant trenerne, primært med tanke på det daglige virket på treningsfeltet, dvs. at man skal gå fra aktivitetsleder til helhetstrener. Det er ønskelig at våre A-lags trenere har eller har ambisjon om å ta B–lisens. Klubben ønsker også å tilby B-lisens til aktuelle trenere i ungdomsfotballen, slik at en på sikt kan ha en trener med B-lisens på hvert lag.
Kurset går over 7+3 dager, og inkluderer ofte reising.

Lederkurs
NBK har som mål om å gjennomføre leder 1 kurs en gang i året. Klubbens ansatte, styremedlemmer og andre med verv i klubben er målgruppen for å gjennomføre dette kurset. Utover dette vil det være aktuelt for personer med verv som tilsier det, at de også beveger seg oppover kursstigen for lederkurs.

Trenerveilederkurs
I NBK ønsker vi å sette fokus på trenerveiledning. Klubben har egne trenerveiledere som skal bidra på treningsfeltet. Samtidig er vi alltid på jakt etter gode ressurser som kan være med å løfte klubben. Vi er derfor hele tiden på utkikk etter personer som kan være aktuell for å ta trenerveilederkurset. Dette er aktuelt for personer som er motivert til å bidra på tvers av årskull og ønsker å bidra til å øke kvaliteten på vårt arbeid.

 

3.0 Rekruttering og utvikling av dommere

Vi ønsker å skape et positivt dommermiljø i NBK. Som alle vet blir det ingen kamp uten dommeren, så vi må sørge for at vi både evner å rekruttere og utvikle våre dommere.

3.1 Rekruttering

Klubbdommer
NBK skal arrangere minimum et årlig klubbdommerkurs. Klubbdommerkurset arrangeres i februar måned av representant fra NFF Hordaland, i regi av NBK. Alle som deltar på kurset skal ha praksis på klubbens neste barnefotballturnering.

Nierdommer
Dommere som ønsker å dømme 9-er fotball (aldersklasse 12 år) skal få tilbud om dette kurset. Arrangeres i regi av krets. Ta kontakt med administrasjonen i NBK for mer informasjon og påmelding.

Rekrutteringsdommerkurs
For alle som ønsker å dømme kamper i ungdoms- og seniorfotballen. Kursene arrangeres av NFF Hordaland. NBK dekker påmeldingsavgift etter avtale. Kurset tilbys interessert i NBK som er fylt 14 år ved kalenderårets start.

Hvordan informere og søke nye dommere
Informasjon om og påmelding til klubbdommerkurset sendes ut til alle som spiller i 13 og 14-årsklassen. Kurset informeres også om på klubbens hjemmeside.

For klubbdommere som ved kalenderårets start har fylt 13 år, tilbyr vi disse å ta nierdommer-kurset. Klubben informerer om NFF Hordaland sine kurs og oppfordrer om deltakelse. NBK dekker eventuelle kurskostnader.

Klubbdommere som har vært aktiv siden klubbdommerkurset tilbys rekrutteringsdommerkurs det året de fyller 15 år. Klubben skal også aktivt jobbe for å informere om hva det vil si å være rekrutteringsdommer og fremsnakke dommerjobben blant klubbens ungdommer. Jevnlig publisere informasjon, delta på spillermøter og foreldremøter for å fortelle om mulighetene som rekrutteringsdommer.  

3.2 Beholde

Tiltak for våre dommere

Klubben skal se til at klubbdommere og rekrutteringsdommere får veiledning i sitt arbeid. Veiledningen kan skje på ulike nivå.

Hvilke goder får dommerne

Klubbdommer
Som aktiv klubbdommer får du følgende:

  • Nødvendig utstyr (Dommervest, fløyte, kort)

  • Betaling for kampene som dømmes ihht gjeldende dommersatser

  • Veiledning

Rekrutteringsdommer
Som rekrutteringsdommer får du følgende:

  • Dekket kurskostnad

  • Nødvendig utstyr (Dommerdrakt (sokker, shorts, drakt)

  • Betaling for kampene som dommes ihht gjeldende dommersatser

  • 1500 kroner i bonus når du har dømt 15 eller flere FIKS-registrerte kamper

Hvilken oppfølging og hvordan skal våre dommer ivaretas
I NBK skal vi ha minst dommeransvarlige. En som følger opp våre klubbdommere, og en som følger opp våre rekrutteringsdommere. Vi har et mål om at alle klubbens dommere skal motta veilending minst 2 ganger pr sesong.

Å utdanne nye dommere er alltid viktig, og alle er velkommen til å begynne en dommerkarriere. Men det er desto viktigere å ivareta dommerne i etterkant, først og fremst gjennom veiledning i kamp. Den som følger opp dommeren skal selv ha dommererfaring. Det viktigste er at en tillitsperson er til stede under kamp og i etterkant kan gi tilbakemeldinger på spørsmål som:

  • Var fløytebruk og tegn klar og tydelig?

  • Var dommeren flink til å kommunisere med laglederne?

  • Var dommeren flink til å snakke med spillerne?

  • Plasserte dommerne seg fornuftig på banen?

  • Var dommernes evne til å skape en god atmosfære rundt kampen god?

3.3 Videreutvikle

Dommerforum
Mål: Det skal gjennomføres minst 2 dommerforum pr sesong. 1 før sesongstart og 1 etter sesongslutt.

Akkurat som klubben har forum for trenerne, bør dommeransvarlig ha et fast forum for dommerne i klubben. Det bør informeres om retningslinjer og rutiner i forkant av sesongen, men dommerne skal også ha et forum for å diskutere ulike problemstillinger som de er opptatt av, og utveksle erfaringer seg imellom. Det å ha en tilhørighet til et miljø er viktig for alle mennesker, et fast dommerforum er derfor veldig viktig for at dommerne skal føle seg sett og at kommunikasjonen i klubben fungerer på en god måte. På slike samlinger er det like viktig å legge til rette for den sosiale biten. Pizza og noen interessante dommerklipp på storskjerm skaper alltid god stemning.

Fire av de viktigste områdene man går gjennom på slike samlinger er:

  • Rollen som dommer

  • Bruk av sosiale media

  • Kommunikasjon

  • Reglement

  • Stil og profil

  • Fair Play

Og husk: Dommeransvarlig oppfordres til å samarbeide med andre lokale klubber og NFF Hordaland om slike samlinger!

Trening
Klubbens dommere skal prioriteres i klubbens treningskamper. Det er også en fin arena å dømme internkamper på trening.
Dommere som ikke tilhører et fotballag inviteres med på fysiske treninger hvor det er naturlig. Informasjon om fysisk trening og tester finner du her.

Aktivitet i regi av NFF Hordaland
Klubben skal legge til rette for og oppfordre våre rekrutteringsdommere til å delta på kompetansehevende tiltak i regi av NFF Hordaland.

4.0 Rollebeskrivelser og krav tilknyttet rekrutteringsarbeid